söndag, mars 05, 2006

Underströmmar



Nu har jag äntligen tagit mig tid att läsa ännu en roman av Joanne Harris. Den här heter Underströmmar. Den handlar om Mado, som efter tio år återkommer till sin hemby Les Salants på ön La Devine. Ön är väldigt liten och där finns inte mycket. I många år har de två byarna på på ön, den fattiga Les Salants och den rika La Houssinière, varit rivaler om fisket. Mado har svårt att acceptera att öborna i hennes barndomsby verkar ha gett upp inför det dåliga fisket och erosionen som erövrar mer och mer av deras kust. Tillsammans med Flynn, en hemlighetsfull främling som bosatt sig på ön, kommer Mado på en plan som ska rädda byn. I takt med att livslusten återvänder i Les Salants vaknar också minnet av förflutna tragedier och begravda hemligheter.

Precis som den förra av Joanne Harris böcker som jag läste är denna bok vädligt välskriven. Jag gillar verkligen hennes sätt att berätta på. Jag gillar karaktärerna i boken. Många av dem är originella och man känner för dem. Miljön är inte särskilt utförligt beskriven, men man får ändå en bild av hur det ser ut på. Lite hjälp har man förstås av kartan som finns i början, men det finns också plats för ens egen fantasi.

Berättelsen är intresseväckande och man vill hela tiden veta hur det ska gå. Först hur det ska gå med Mados och Flynns plan, och sedan också hur det ska gå för de båda byarna. Förhållandet mellan Mado och hennes far och relationen mellan Mado och hennes syster är också intressant. Och självklart vill man också veta hur kärlekshistorien mellan Mado och Flynn ska utveckla sig. Saker och ting tar också en något överraskande vändning mot slutet.

Romanen är mycket underhållande med dramatiska händelser och konflikter som har pågått i sekler. Jag är nu säker på att Joanne Harris tillhör en av mina favoritförfattare. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken; kanske till och med mer än om En doft av apelsin. Helt säkert är i alla fall att jag kommer att läsa fler böcker av denna författare.

Inga kommentarer: